Fisketur 2013

Trollemölla den 17 november.

Vid halv 8 tiden på morgonen så anlände fiskesällskapet. Efter sedvanlig uppackning och tackling av spö så började fisket vid 08:00 tiden. Trolle som lidigt av lite vatten hade nu återhämtat sig och det var fullt flöde i dammar och bäcken. Fisket var trögt bara ett par fiskar uppe till frukost. Själv hade jag en del problem att få på den första, det skulle visa sig att middagstid skulle passera innan den första högg. Men till slut blev det 3 fiskar hem. Alla fick slita för sina fiskar alltså tvärtemot fisket i Strömhult där det högg till höger o vänster. Vi fick en ganska fin dag med sporadiska solinsläpp. Vattnet var mycket klart och fisken grov såsom brukligt vid denna tiden. Är osäker på hur många fiskar som kom upp men ca ett 20 tal på 12 man. Detta var årets sista fiskedag för klubben. Nu väntar vi in 2014 då vi börjar med havsöringsfisket.

Vid pennan Christer

Strömhult den 2 november.

Uppresa på fredagen och som vanligt fiskemys på kvällen. Robert hade faktiskt renoverat köket som nu var i ett betydligt bättre skick. Denna turen hade vi ett antal ungdomar med som stortrivdes och tror att alla fick fisk. Lördag en tidig uppstigning med mörkret som vår kamrat. Vid 07:00 med pannlampa på var det dags för fiske. Folket spred ut sig över hela området. Så länge det var mörkt var fisken återhållsam med huggen. Anders som stog sidan om mig fick ganska snabbt på en firre, stunden senare så var det min tur, en lite rackare på ca 2 kg. Vädret för dagen var vindstilla men mulet, dock slapp vi det föraviserade regnet. Fram till frukost kom det upp många fiskar och själv hade jag fått 3 st. Vår ständige bom-man Kenneth Viding förnekade sig inte och blev tyvärr utan fisk. Det blev en fin fiskedag i gott gäng som slutade vid 16:00 tiden då återresan hem förverkligades.

Vid Pennan Christer

Emmaljunga den12 oktober.

Detta var klubbens första besök till flugströmmen i Emmaljunga. Vi anlände kvällen innan och sov över i 3 fina stugor. Morgonen därpå var det dags att utmana strömmens fiskar. Här fungerade det inte som vanligt Put and Take vatten. Fisken var ganska förvildad och gått över till naturlig föda. Det blev torrflugefiske för de flesta hela dagen. Det kom upp en del fiskar och några såg man hade gått där ett tag då de tappat broilerfettet och såg ut som fisk skulle. Personligen tyckte jag detta ställe var väldigt fint och trevligt med torrflugefiske efter Regnbåge och öring. Härlig natur med fina poler att fiska i. Vädret gjorde inte dagen sämre då vi hade nästan sol hela dagen. Detta vatten lär nog besökas fler gånger.

Vid pennan Christer

Trollemölla den 23 september.

Denna dag så hade ägaren stängt nedre dammen för rensning vilket är andra året i rad som vi drabbas av detta. Klubben reducerade manskapet till 7 personer som är mer lagom för endammsfiske i den övre. Paul började med att ta en fisk tätt följt av Christer som strax efter fick sin första. Kan väl säga att fram till middag var det inte många fiskar som kommit upp. För min egen del hade jag ett bra fiske med full pott samt tappat några och missat ett par stycken. Till slut fick de flesta fisk men där var bomfiskare också bl.a. min hustru som idag hade oturen att gå lottlös. Fisken hade lekbetende och var inte så förtjust i att hugga på våra flugor. Ett speciellt knep fick tas för att få dem hugga. Med snabba intagningar lyckades man trigga fisken till hugg. Vttenståndet var lågt och väldigt lite regn hade kommit till denna dalgång vilket också märktes i nedre dammen som var nästan en halvmeter lägre. En fin dag trots allt i goda vänners lag.

Bondemölla den 6 juni.

Då var det dgas för nationaldagsfiske i Bondemölla. En verkligt fin dag med sol och värme. Fisket började otroligt trögt och blev tyvärr inte bättre uppåt dagen vilket det normalt brukar bli. Tror det kom upp ett par fiskar till middag. Det blev en hel del som gick bom det är inget kul för vederbörande. Vi fick istället gotta oss i den fina dagen. Nya tag nästa år samma tid.

Vis pennan Christer

Björkaån den 19 Maj.

4 kort blev det i år på A-sträckan.

4 sugna Åke N. Torgny N. Per-Johan L. och Christer A. anlände vid 9 tiden till A-sträckan. Det var inte lätt att finna P-platsen men tack vare P-J´s detektivarbete så fann vi P. Vi tacklade våra spön,dracken en kopp kaffe och strax efter började det regna, klockan var nu ca 9:30. Detta hindrade absolut inte dessa sugna fiskare. En del hade regnkläder med och de som inte tog dessa plagg med blev våta in på kalsongen. Regnet höll i sig hela förmiddagen och slutade strax efter middag för att sen vara uppehåll på eftermiddagen. Torgny gick ut först och försvann ner på den ca, 2,5 km långa sträckan. Vi andra följde strax efter och när vi väl hunnit fatt Torgny fick vi se denna man drilla fisk. Efter en stund håvades en öring på ca.2kg en mycket vacker öring, gyllengul med otroligt fina prickar i rött och svart.  Foto och sen fick den gå tillbaka. Torgny som skulle jobba senare på dagen körde hem ganska tidigt men det hindrade inte honom att ta en öring till som var något mindre. Vi andra hade några påslag och någon fick upp småöring. En mycket vacker sträcka som gärna besöks igen. Dagssländekläckningarna hade inte riktigt kommit igång. några gula forssländor och nattsländor kläcktes samt en danica upptäcktes. Vid 17-18,00 tiden bröt vi upp från denna fina å.

En trevlig tur trots regn med trevligt sällskap.

Vid Pennan Christer

Våra havsöringsturer är nu avslutade. Det blev 4 st. i år. Vid den ena turen annandag påsk var jag själv med plus ett par till från klubben. Det var en fin dag ganska lugnt. Vattnet var halvklart men otroligt lågt vattenstånd. Efter ca. 1 timmes fiske flyttade jag mig ut på spetsen av revet. Som vanan trogen vadade man försiktigt ut med korta kast i solfjäderform. vid ett djup upp till knäna stannade jag till och gjorde en del kast upp mot 10m. I 3é kastet sög det till ordentligt i spöet och efter en trevlig kamp kunde man landa en havsöring på ca 3 kg. Det var första turen och fisk med detsamma samt personbästa på HÖ. Kunde inte börja bättre för min del. HÖ som var ganska blank men än dock inte fullt ut fick gå tillbaka och äta upp sig lite till. De andra turerna var vad jag förstått ganska händelselösa, så är livet som fiskare på kusten.

Christer

Trollemölla 20 april.

Tyvärr var jag själv ej med på denna turen och kan således inte skriva något mer än att fisket var bra. Enligt utsago lär alla fått fisk vilket är kul. Medelvikten låg någonstans kring 2-3 kg.

Camp Mayfly Miån den 4 maj.

Efter långt uppehåll från klubbens sida p.g.a. dålig fisk från förra ägaren så var det nu dags att testa fisket med den nya ägaren som försökt få rättsida på fisken i ca 3-4 år.

Vi anlände fredagskvällen och hade fiske mellan 19-22.00 för att sen fiska dagsfiske på lördagen från 06.00-16.30. Redan första kvällen kom det upp bra med fisk bl.a. en 5,5kg som Åke N tog i strömmen.

Vädret var fantastiskt, lugna fina vindar och klarblå himmel hela lördagen, det var riktigt mysigt och det är inte var fisketur man blir bortskämd med sådant väder. Lördagens fiske vart något trögare stundtals men fick sina huggperioder. Stället är fint ur natursynpunkt och boendet helt okej där stugan renoverades för några år sen. Det kom upp fisk i från alla håll och kanter. Tyvärr vart det en person som gick bom, nämligen Kenneth N. Tråkigt när det blir så, thats life. Fisken var i variernde kondition med många som hade fina fenor men också de som inte hade det. Den övervägande storleken på fisken låg kring 1,5kg upp till 2,5kg. Vi blev upplysta att fisken hade haft en lång vinter och inte hunnit äta upp sig riktigt. En del av oss fick en guidead tur av ägaren i sin anläggning. Trevligt och se hur det fungerar. Inte utan att det läggas mycket jobb med fiskeriet.

Det enda från min sida som är lite tråkigt ur fiskeperspektiv är att fisket bedrivs mycket med sjunklina. Fisken är inte precis ytgående utan man måste ner i hålorna för ta den.

En mycket trevlig tur i gott sällskap.