Här kommer infromation om fisketur 2011

Lördagen den 14 maj.

Ny tur till kusten. 04:00 träffades vi vid klubben. Som vanligt hade vi kanonväder, svaga sydvästliga vindar. Vi började i smyge och visst var det näbbisar i massor men hindrade inte Jörgen och mig från att ta en öring. Vi fiskade ett par timmar där innan förflyttning. Jamie,Christer,Jörgen hade fått fisk Per-Johan hade inte ett känn. EFter lite kaffe i solen drog vi mot hörte. Näbbisar även där i massor. Till sist fick Per-Johan fisk i form av en långnäbb. En liten stund senare drog jag på en öring som var nästan blank 55+ men fick gå tillbaka.

Det blev en helt underbar dag med perfekt väder och sällskap tack alla.

vid pennan Christer

Lördagen den 30 April.

Ett gäng glada havsöringsfiskare gav sig ut mot kusten vid 08:00 tiden. Första platsen blev smygehamn. Vi fiskade ca 2 timmar vid denna plats inte dragning på hela tiden. Vid återsamlingen för vidare förflyttning till annan plats såg jag en drypandes våt kustfiskare komma upp mot bilen. Magnus D hade plumsat i och det tämligen forsade vatten av honom Inte nog med detta det gick så illa att han bröt spöet i toppdelen. Jäkla bra början på fiskesäsongen. Men trots allt slutade det lyckligt för Magnus.

Efter en kaffepause begav vi oss då iväg till Abbekås. Här låg vindarna mot oss och det såg lovande ut men ack vad vi bedrog oss inte ett känn för någon av oss.

Det var en härlig dag i solens tecken riktigt skönt.

Nya tag den 14 maj då får vi se hur det går. Tid 04:00 vid klubbens lokal.

Vid pennan  //Christer

Bondemölla 6/6-2011.

Klockan ringde 04:30 tusan vad tidigt men men det var fiskedags och yrvaken klättrade man ur sängen. Som vanligt förberede man dagen innan och efter en snabb kaffeslurk var det dags att packa bilen. 05:30 skulle Tommy S hämtas. Som vanligt satt Tommy på bänken när jag kom och efter inlastning så begav vi oss iväg till Bonde.

En timme senare var vi framme och det blev glada hälsningar. Vädret var strålande, soligt hela dagen men inte helt lugnt. Alla tacklade upp så 07:00 var det dags att försöka lura på regnbågarna i Bonde. Det skulle visa sig vara fruktansvärt svårt. 13 man vispade sina flugstänger över hela Bonde och vid summeringen på kvällen kunde vi konstatera att endast 4 fiskar hade blivet tagna. 9 man gick bom.

Själv så lyckades jag ta en,missa en och tappa en. Just tappa fisk var det en del som råkade ut för. Vad som nu orsakade detta dåliga fiske är svårt att sia om men en temp.höjning på 3 grader i vattnet är inte bra, likaså det väntade väderomslaget men man kan bara spekulera kring omständigheterna.

Flugor som gick, vad svarar man här alla povade sina askars innehåll och det fanns nog ingen fluga som inte fick känna vatten. Kan endast delge min egen fångst som togs på en liten brun nymf och hade påslag på harörenymf.

Ibland blir det inte riktigt vad man förväntar sig och kan väl lägga in denna dagen som en av dom.

Förhoppningsvis får bättre fiskelycka nästa gång då vi gästar Trollemölla.

Vid pennan.

Trollemölla 26/9-11

Efter en tidig uppstigning och hämtning av fiskekamrater så anlände vi till Trolle vid 07:20 tiden.

En fantastisk dag i solens tecken, nästan T-shirtvarmt och inga vindar. Det är inte ofta vi får sådant fint väder. Som vanligt krokades en del fisk direkt på morgonen men ändå inte så många. Lite längre fram på förmiddagen började fisket vara svårt och någon ströfisk kom upp. Efter lunchuppehåll tog fisket fart igen och vandringen till rensbordet var som en flock gnuer efter nytt bete. Sen kom ytterligare en period på eftermiddagen där fisket avtog, ja man kan säga att det kom aldrig riktigt igång igen. Några hade eftermiddagstur och det spelade liksom ingen roll vad de hade för fluga. På tal om flugval så gick nyanser i rött och vit ganska bra. Det var endast 2 stycken som gick bom inte bra, det är alltid tråkigt när någon blir utan fisk, thats life.

En underbar dag som gav balsam till själen. Kort på turen inga, har börjat slarva med fotograferingen.

Nästa tur blir till Bondemölla den 16/10-11

Vid tangentbordet

Christer

Strömhult den 6 november.

Efter lördagsmys i storstugan och en god natts sömn blev det tidig uppstigning. Fisket började redan 06:00. Som tur var hade man pannlampan med sig för det var riktigt kolsvart ute. Man fick gå försiktigt på de hala plankorna. Åke N gick som vanligt runt på å-sidan och efter några minuter började det plaska hej vilt, inte en utan 2 snabba i följd landades. Själv stog jag på dammsidan 2 poler ner och intill Anders K. som drog på en firre. När ljuset så småningom kom var det min tur att ta 2 snabba fiskar och dagen var räddad. Per-Johan som kom något senare under söndagen fick sin första fisk vid första besöket i Strömhult, precis som det skall vara. Vi hade mycket bra fiske i den ljumna luften och ingen vind med andra ord bra väder. Dagen förflött och alla fick fisk utom en Lars H. som kämpade tappert och var siste man att lämna Strömhult. Ca: 30 talet fiskar kom upp och den största låg på ca 5 kg. En härlig dag och balsam för själen. Flugor som gick bra var röda och vita och en blandnng av färgerna men som vanligt förekom andra flugor också bl.a. tog jag en på myggpuppa, några togs på montana och harörenymf.

Vid Pennan

Christer

Trollemölla den 20 november.

Då var det dags för den sista turen för i år. Körningen upp till Trolle var en dimmig dans på vägen. Jag åkte med Bo-Göran som efter halva vägen körde fatt Sune. Det gick så sakta emellanåt att om polisen kommit så hade Sune åkt på P-böter. Skämt o sidor det var besvärligt. Vi anlände vid 07:30 tiden och efter lite snack i vind skyddet så var det dags för fiske. Som vanligt gick Gnu-vandringen upp till övre dammen. Sune o Inge inlede fisk på, tätt följd av Per-Johan och mig. Lars H som hade otur i Strömhult stannade i nedre som levererade en fisk ganska snabbt till honom. Revanchen var ett faktum. Bo-Göran som också var i nedre stod på höjden, fick på en liten firre som med sina dryga 9kg blev dagens största, tätt följd av Bengt som fick en på 8kg. Många fiskar låg mellan 3 och dryga 5kg. En del såg lite märkliga ut, bl.a var några lite flatfiskformade.Till middagstid hade ett 15 tal fiskar landats. Eftermiddagen var något lugnare men togs lite fisk då och då. Josef som kämpade förbrilt med sin hukande kaststil fick ta över rollen från Lars H. och lämnade Trolle utan fisk. Flugor som gick hyfsta var återigen vita, vitröda och oranga plus lite annat. Vi hade mycket bra väder med en stunds sol vid middagstid, temperaturen låg kring 7-8 grader och ingen vind. Bara tacka o buga för det fina vädret, en härlig dag i gott sällskap.