Fisketur 2012

Trollemölla den 21/4-2012

Då var första turen till Trollemölla avklarad. Eftersom jag själv inte var med så skriver man på hörsägen.

Vädret var hyfsat och dagen flöt som den brukar när klubben är i Trollemölla. Fisket var lite upp och ner och när dagen var slut så hade det kommit upp ett dryga 20 tal fiskar. Om alla fick fisk vet jag inte men hoppas på det. Nästa tur går till Bondemölla.

Bondemölla den 6/6-2012

Hämtade Inge vid 05:30 något okristlig tid men det var ju fiske på gång. Vi var de första som anlände till Bondemölla och de andra kom efterhand som de vaknade och så småningom blev vi 12 personer. Det var en undebar morgon, helt vindstilla och solen sken. 07:00 tog man stegen ut till dammarna. För min del dröjde inte länge förrän man fått dagens första på en harörenymf. En liten aborre ville också vara med i leken + 2 efterföljare allt hände under den första timmen. Men det var trögt för många fisken var kinkig. Fisket präglades på nymf och torrfluga och det var ett fantastiskt och kul fiske för de som kom på koden. För min del så tog jag en 5 fiskar som släpptes tillbaka och tappade väl en 3 st. Per-Johan som stannade längst av oss tog säkert en 7-8 fiskar nästan alla på torrfluga. Någon tog en och några hade hugg som släppte plus en del som bara hade efterföljare.

Det kläckte bl.a. sjösandslända, svart åslända, nattslända och en del andra mindre dagssländor.

Måste berätta två episoder som hände. Stod i den övre dammen tog in lina då en regnbåge kommer simmande vid kanten, hade nästan fått in linan då RB stiger och börjar bita i min fluglina, VAAAD gör den? jag drog in linan men då tog RB nya tag och bet i tafsen, Heregud den är knäpp!, tafsen låg i RB mun så jag drog in tafsen med flugan och krokade fisken. Men den släppte efter några sekunder. Den var säkert arg på alla fluglinor som ven i dammen eller det var kanske en indikation på att jag hade för tjock tafsspets, den gåtan löser vi inte varför fisken hade ett så märkligt betende.

Nästa episod Torgny och jag stod och pratade då en likadan RB kom simmande vid kanten, vi tittade på varandra, alltså Torgny o jag därefter lade jag min fluga ca 1m framför fisken. Fisken ändrade riktning, nu mot min fluga, steg, öppnade munen sög in flugan och mothugg gjordes. Den drillades och släpptes tillbaka, allt hände framför våra fötter. När fisken var släppt så gapskrattde vi helt otroligt.

Avslutningsvis det var för många ett perfekt fiske med nymf och torrfluga men det var också frustrerande för en del som inte lyckades likabra. Thats life.

Nästa tur går till Trollemölla.

Vid pennan Christer

Trollemölla den 24/9-2012

Efter besked från Per i Trolle att nedersta dammen var igenväxt fick vi gå ut till medlemmarna om de ville följa med trots allt. Allting löste sig då en del hoppade av och vi blev 7st som tog den övre dammen i besittning. Gott om plats för oss. Denna dag var vädret något muligt, regnet hängde i luften men väntade tills vi nästan fiskat färdigt för dagen, då kom dropparna. Vi traskade upp till den övre damman och efter några minuter var det fisk på för Bengt P., Tommy P ville inte vara sämre så någon minut senare var det fisk där också. Själv fick jag vänta flera minuter innan det högg och en liten 2,5 kg kom upp men jämfört med Bengts och Tommys så var den som ett spigg. BP och TPs fiskar låg kring 5 kilos sträcket. Men skam den som ger sig efter frukost så tog man en som slog de fiskar som var uppkomna ca 5,5 kg. Sune kom igång och tog en på 5,9 kg.  Det var väl skälvaste f….n. Koncentration, presentation och långt ut i dammen, smack där satt den vikt 6,2 kg såja då var ordningen återställd. Men Sune hade ett wild card i rockarmen nämlige sin bror Inge som länge såg ut att gå bom slog till så det tjongade i hela Trolle och en på ca:7 kg kom upp. Bara att ta av hatten och grattulera dagens största på en harörenymf.

Det som måste poängteras var stridbarheten på fiskarna, nästan alla drog ut fluglinan och flera meter backing, ja ibland nästan tömde rullen. De for som skållade kaniner över hela dammen, helt underbart vilken fightingglädje fiskarna hade. Det var länge sen man fick uppleva sådan fight. Nästan som vildfiske. Riktigt kul. Alla fick till slut fisk vilket är mycket glädjande.

En kul och trevlig dag i gött sällskap.

Christer

Bondemölla den 14/10

Att hösten kommit märktes med all tydlighet denna tidiga Söndags morgon i Bondemölla. Kallt, lätt regn och så pass mörkt klockan sju på morgonen att det inte var helt lätt att knyta flugan på tafsen. Tyvärr blev inte vädret bättre under dagen utan snarare sämre. Vid lunch tid stog regnet som spö i backen och det var inte bara regnbågen som var blöt utan även flugfiskarna. Det var en dag då jackornas och regnställens vattentäthet verkligen testades. Fisket var lite kinkigt med långt mellan huggen och fisk som bara nafsade i läckerbitarna som presenterades. I den övre dammen ”Head and Tail” vakade fisk mest hela dagen men vad åt de egentligen? Kanske fjädermyggpuppor? eller var det den lilla skalbaggen i svart och blått som beskrivs på Bondemöllas websida. Vi lär aldrig få veta, men för de flesta var det en frustrerande dag då de flesta flugorna i asken provades. Till slut gav dock Put & Take klassiker som Marabou streamers, Dog Nobbler, Zonkers, Haröra, Montana och Black Martinez utdelning. Speciellt Montana var ett mönster som gav utdelning för flera fiskare. Dagens största fisk var enligt uppgift Tommys som landade en båge på ca 6 kilo. I slutet av dagen lättade regnet och solen tittade till och med fram ett ögonblick. Trots vädret och kinkiga fiskar åkte de flesta hem med fisk eller i alla fall minnet av en kort stunds drillning innan bågen beslöt sig för att hoppa av” Nästa tur går till Trollemölla i November. Låt oss se om de riktiga monsterbågarna är på hugget då.

Vid Pennan Per-Johan

Det enda tillägget från mig är att se till att ni har färska tafsar. Enl. rapport var det fiskar som slet sönder tafsarna för de var för gamla. Tackar Per Johan för sin fina rapport från Bondemölla.

//Christer

Strömhult 121103

Hej

Här kommer en liten redogörelse från Strömhult. Vi var 11 personer som tog denna anläggning i besittning. Jag brukar vara tidig till Strömhult men vi har en del pensionärer som man inte kan slå. När vi kom fram var redan Tommy P., Bengt P. och Josef på plats. Det luktade varm punch och ärtsoppa när man steg in genom dörren. Efterhand så droppade alla in och mys pys afton intog timmarna. Den ena skröt värre än den andre men det är så det skall vara vid dessa fiskemöten.

Klockan ringde 06:00 det var kolsvart ute. Efter sedvanlig morgongymnastik i form av att ta på sig munderingen så intogs en snabb kopp kaffe. Spön tacklades och folket började sin vandring ner till vattnet. Det fullständigt exploderade med hugg, kändes som alla fick fisk samtidigt men så var givetvis inte fallet. Min ordinarie 100% säker fiskplats var upptagen, hur skall detta gå. Jag drog mig längre ner i ån under granarna och började fiska precis efter fallet. Efter ett par kast så small det på ända inne på fötterna. Den kändes lös på någotvis vilket också skulle bekräftas vid håvningen, då fisk-jäkeln behagade stiga av flugan. Usch det kändes inte bra att börja dagen så. Åke N som stog lite längre ner hade inte fått fisk och var lite besynerligt då denna man brukar dra 3 fiskar direkt, vad måtte det bli av denna dag.

Själv traskade jag tillbaka och fick min 100% säker fiskeplats. Ett par kast senare landades den första bågen, Puuuh dagen räddad och man kunde fiska lugnt. Anders K kom nån minut senare och ur munnen kom, har du tagit 2, hann inte svara för precis som Anders sa 2 högg fisk 2, konstigt sammanträffande.

När klockan närmade sig frukost tror jag ca 15 fiskar hade kommit upp, en sjuhelsikes start av denna dag.

Vädret var till en början ganska fint men efterhand som dagen led mulnade det på mer och mer ett par droppar kom vid middagstid men inget som störde. Vinden var svag och perfekt och ca 5 plusgrader.

Fisket under dagen var ganska jämnt det togs fisk på allt från superpupper, montaner till streamer i olika färger. Det som var riktigt spännande var just det ytnära fisket oftast var huggen väldigt våldsamma med rusningar i världsklass.

Sammanlaggt togs det upp ca 30 fiskar från 2 kg till 6 kg med en medelvikt på ca 3,5 kg. Tyvärr fick inte alla fisk, min kära hustru fick gå fisklös därifrån i övrigt fick alla andra fisk. Många med mig tog full pott 4 fiskar.

Tack för en trevlig dag. Vi syns i Trollemölla den 18/11.

Vid Pennan Christer

Trollemölla den 18/11

Som vanligt var det ett gött gäng från klubben som intog denna fina anläggning. Vädret var mulet och någon regndroppe kom men inget som besvärade. Fisket då, jo det kom upp en del fisk men de var inte riktigt på hugget. Fjanteriet med lekförberedelser hade börjat och fisken började bli mörkare, hanarna hade början till utväxande krok. Men en del riktigt blank fisk kom upp. Medlevikten låg på ca 6kg, otroligt stor fisk. Många fiskar hade inte riktigt den där kämpaglöden. De var väl så utmattade att jaga honor. Ett 20 tal fiskar kom upp. Många har nu fina fiskar för rökning som blir ett fint tillskott till julbordet. Vi bugar och tackar för detta året då denna tur var den sista för 2012.