Fisketur 2010

Trollemölla den 24 April 2010.

Tyvärr var jag inte själv med på denna tur och skriver efter hörsägen.

Det var ett glatt gäng på 12 personer som besökte Trollemölla för en dags fiske.

Enligt uppgifter var fisket väldigt trögt men trots detta kom det upp hyggligt med fisk, ett 20tal fina regnbågar fick se dagens ljus från land.

Det var kämpaglada fiskar som togs upp. Mycket fisk togs i nedre dammen mitt emot rastskyddet.Flugor som montana och zonkers i grönt var tydligen bra medicin.

Vid pennan Christer

Bondemölla den 6 juni 2010.

12 personer äntrade anläggningen i Bondemölla. Vädret var fint med svaga vindar. Det togs en del fiskar på nymf bl.a. haröra, nattsländepuppa men det som nog var det mest gångbart vara en vanlig muddler under ytan med intermedialina.

Kläckning av Åsanslända under eftermiddagen men inte i så stor skala att fisken blev präglade på det. Synd kunde blivit en fin vakfest. Men trots detta så vakade/nymfade en del fisk och alltid lika spännande att kasta på dessa vak.

Sjunklinefiskarna fick en och annan men inte i samma utsträckning som flylinefiskarna. Vet inte varför man envisas med sjunklina när fiskarna går ytnära. Gamla traditioner förmodligen. Det viktigaste är trots allt, att man får fisk.

Fisk fick nog de flesta har inte räkning på det då många sätter tillbaka fisken i Bondemölla.

Men en trevlig dag i solen tecken med korvgrillning och mys,mys.

Bilder kommer.

Vid Pennan Christer

Trollemölla den 27 September

05:45 startade bilen för upphämtning av fiskesugna klubbkamrater. På vägen kändes den hårda vinden i bilen vilket inte bådade gott för dagens fiske. Mörkt och ogästvänligt har det blivet på morgnarna och det märks att hösten har gjort sitt intrång.

Vår värd Per tog emot oss vid ankomsten och hälsade 13 st fiskare välkommna. Efter lite småmys i vindskyddet var klockan dags för fiske. Vi spred ut oss mellan de två dammarna, själv gick jag till den övre. Den förste att få fisk var Sunne som knappt hann doppa flugan förän det small på. Upp kom en fin regnbåge. Efter en stund flyttade Sunne sig och skulle bara sträcka linan då regnbåge 2 slog till.

Sunne hade flytt denna dagen. För min egen del tog det en stund innan första krokades. Nr 2 lätt inte dröja  utan högg ganska omgående. Sidan om mig stod Bo G och Tommy P och krokade fisk, härligt det verkar bli en bra dag.

Vid middagstid hade 14 st. kommit upp men en del hade fortfarande inte fått känna på fisk.

Eftermiddagen började bra för mig med 1 fisk och en tappad samt  några småhugg som inte ville bli där. Vad som hände denna eftermiddag vet jag inte men huggen uteblev för många och vid summeringen på kvällen visade det sig att 6 st hade kammat noll fiskar.

Det var inte bra men så är fisket ibland och det är bara att ta nya tag.

Kasta bättre för att fiska bättre.

Vid pennan Christer

Strömhult 2010-11-06

Då var denna tur avklarad. 13 st fiskesugna äntrade strömhult för fiske. Vädret var något mulet på förmiddagen och en & annan regnskur droppade ner. Eftermiddagen bjöd på uppklarnande och delvis sol med vindändring till nordlig.

Uppstigning skedde vid 05:30-06:00 snabb frukost och sen var det dags för att tackla spö. 07:00 hördes det som en hästkaravan marken vibrerade i strömhult men ingen fara det var bara vi på väg till dammen eller ån.

Det tog inte många minuter för än första fisk var landad. Tror min fru Lisa var bland de första och det var härligt, efter 3 bomturer i strömhult lyckades hon landa sin första fisk på dryga 3 kg. Själv fick jag vänta minst en halv timme innan den första kom upp. Man var lite nervös att man inte skulle få något. Mitt i en regnskur högg den. Efter en våldsam fight kunde den håvas en Rb på ca 3 kg.

Vi hade idag också en riktig junior med oss Lukas 12 år gammal som kämpade febrilt efter första fisken men det smög sig. Tommy P fick på en fisk på eftermiddagen som Lukas fick drilla som sin, mycket bra Tommy det kommer lille Lukas att minnas länge.

Dagen gick och fisk togs lite varstans, många tog fullt och några gick bom alltså ett vanligt senarie vid vattnet. Någonstans kring 24-25 fiskar togs upp vilket var ganska bra.

Det var en underbar tur vindstilla och fint och ca 6 grader varmt vilket är ovanligt när FFK äntrar strömhult vi brukar vi denna tiden ha minusgrader.

Tack alla för en mysig och trevlig tur vilket härligt gäng.